• Dupa cum bine stiti, pentru a performa in bowling trebuie stapanite foarte bine doua elemente: JOCUL FIZIC si JOCUL MENTAL
  • Iata in cele ce urmeaza (cu titlu de citat) o serie de sfaturi ale Hall of Famer-ului Norm Duke despre cea de-a doua (dar nu cea din urma) componenta, oferite de acesta in cadrul unei clinici de bowling sustinuta in 2006 la Kansas City.

 

  • Dupa abilitatile fizice, lucrul care face diferenta intre marii atleti este abilitatea acestora de a functiona la nivel mental. Multa lume ma intreaba ”cat la suta din bowling este mental?” Raspunsul este “in totalitate!” imediat ce esti capabil sa pui bila pe pista si sa darami 10 popice, este de conceput sa o poti face mental de fiecare data.
  • A STI CUM SA JOCI (KNOWING HOW TO PLAY THE LANE)
  • Pentru o lunga perioada de timp am avut unul din cele mai slabe jocuri mentale, la inceput pentru ca nu cunosteam destul despre bowling pentru a separa jocul mental de partea tehnica/teoretica.  Am fost nevoit sa invat sa joc ca la carte iar dupa asta sa aplic acele cunostinte dobandite.  Este un lucru sa cunosti ceva si alt lucru sa poti pune in aplicare acel ceva. O parte din jucatorii de top din ziua de azi ating aparent varful de forma spre limita superioara a palierului de 30-40 de ani, dupa ce de fapt abilitatile lor fizice incep sa scada. Ceea ce-i face diferiti este abilitatea acestora de a juca la un mai mare nivel mental si sa aplice ceea ce au invatat din propria experienta.

 

  • SA-TI CUNOSTI PUNCTELE FORTE SI SLABICIUNILE
  • Un alt aspect al dezvoltarii jocului meu mental a fost sa recunosc ca am slabiciuni.  Am invatat cu mult timp in urma ca poti exersa 2-3 ore ceva la care te pricepi foarte bine, dar vei imbunatati foarte putin.  Daca vrei sa iti imbunatatesti jocul mai repede, trebuie sa iei un element la care esti foarte slab, sa dedici resurse acelui element astfel incat sa devina dintr-o slabiciune unul din avantajele tale. Mentineti-va mintea deschisa astfel incat sa va identificati slabiciunile deoarece cateodata nu le veti gasi decat daca le cautati.
  • INCREDEREA IN TINE INSUTI
  • Increderea in sine este marca jocului mental. Este ceea ce face diferenta intre marii jucatori. Numai ca increderea nu este un vis sau nu doar te trezesti intr-o dimineata foarte increzator in fortele proprii. Increderea vine din, acumularea de cunostinte, experienta si pregatire. Imi este imposibil sa am incredere in mine insumi daca stiu ca nu pot repeta fizic fiecare lovitura. Trebuie sa pot repeta fizic multe tipuri de lovituri si sa pot selecta lovitura potrivita dintre multe tipuri de lovituri (lansari) – iar acest lucru trebuie sa poata fi facut la cerere (atunci cand pista iti dicteaza asta) si fara frica. Pregatirea face acest lucru posibil. Daca dau pregatirea la o parte, ceea ce fac de fapt este sa ofer la schimb acel timp cu alt jucator, deoarece sigur cineva se pregateste in acel moment. Veti pierde multe batalii daca veti face astfel de targuri dezavantajoase.
  • Pregatirea inseamna ca trebuie sa inveti de la corpul tau ceea ce te face sa fi in forma mental si fizic. Trebuie sa cunosti lucruri precum ar fi: cand sa mananci pentru a nu ti se face foame in timpul unui squad; cand sa te obihnesti si cand sa te antrenezi; trebuie deasemenea sa sti cand sa te relaxezi si care este nivelul de incarcare psihica la care performezi cel mai bine.
  • A cunoaste si a aplica aceste elemente fac acum parte din pregatirea voastra mentala, exact ca un antrenament.

 

 

 

  • CONTROLUL ASUPRA PROPRIILOR GANDURI
  • O alta componenta majora a jocului mental este controlul asupra propriilor ganduri. Nimeni si nimic nu va pot controla gandurile. Puteti alege sa fiti fericit sau trist, puteti alege sa fiti inteligenti sau prosti, puteti alege sa va vedeti intr-o lumina buna sau intr-o lumina proasta. Indiferent de ceea ce se intampla, propriile ganduri sunt alegerea voastra. Este o alegere pe care numai voi o aveti, iar o perspective buna intotdeauna va invinge in fata uneia negativa.
  • Nu va puteti gandi mereu la greselile din trecut. Daca va consumati de fiecare data cand veti gresi, atunci bowlingul ca mod de trai va fi o viata lunga si mizerabila! Greselile vor veni in valuri, dar si loviturile bune vor veni, iar treaba mea ca jucator este sa le minimizez pe cele dintai si sa le maximizez pe cele din urma. Daca tot ce gandesc este ca am avut o lovitura proasta, maximizez portiunea dedicate greselilor si minimizez portiunea din creierul meu dedicata succesului. Totul este in balanta – ceea ce nu pui in partea pozitiva aduni in partea negativa. Evalueaza repede ce se intampla si de ce nu te bucuri de reusite, iar apoi decide ce trebuie sa faci pentru a reusi. Dupa aceea poti sa stergi (discard) acea lovitura din mintea ta.

 

  • CONTROLUL COMPORTAMENTAL
  • O diferenta mare intre jucatorii exceptionali si jucatorii buni o face comportamentul acestora, in special in situatii potrivnice. Unii jocatori pot “lasa” popicul 8 sau popicul 9 pe pista, fara nici o grimasa. Pentru acest tip de comportament cred ca trebuie sa ne zbatem toti. Nu este ca si cum as vrea ca toata lumea sa se robotizeze sau sa nu mai aiba emotii / trairi. Eu sunt o persoana emotiva, dar trebuie sa dezvolt un anumit comportament deoarece a fi calm aduce multe beneficii. Acest lucru imi permite sa-mi mentin ritmul cardiac si tensiunea arteriala coborate, ceea ce-mi permite sa detin controlul asupra corpului meu. Acest lucru arata deasemenea adversarului meu faptul ca pot face fata situatiei – si nu numai ca pot face fata situatiei dar pot fi si o amenintare pentru el, ceea ce-l poate speria foarte tare.
  • Vedeti cateodata jucatori care sunt gata sa explodeze. Noi le spunem “capete fierbinti” (hot heads). Acestia doar incearca sa scape de emotii – este singurul lucru pe care doresc sa-l faca, vor sa scape de acea doza de nervozitate. Ei bine, motivul pentru care doresc sa se descarce este faptul ca acea stare exista – aceasta este de fapt problema! Ceea ce am invatat sa fac este de fapt sa am controlul asupra a ceea ce intra in capul meu – aceasta este cheia.
  • Nu trebuie sa arati ca esti nervos. Trebuie sa stiti ca si ceilalti jucatori au aceasta stare, dar o parte din ei pur si simplu nu o arata. Walter Ray nu transpira abundent si nici nu are limbajul non-verbal tipic unui jucator nervos (incarcat psihic). Astfel cand il privesc, nu-mi arata ca l-as fi “zguduit” (influentat). Am nevoie ca adversarul meu sa fie in dificultate. As vrea sa vad semne de transpiratie, respiratii scurte, si toate celelalte semne non-verbale asociate starii de agitatie. Daca nu obtin nimic din toate astea – dar le simt pe pielea mea – adversarul meu va fi in avantaj.
  • FA DIFERENTA!
  • Acestea au fost doar cateva elemente ale jocului meu mental, insa dezvoltarea acestuia nu ia niciodata sfarsit – iar cu cat inveti mai multe despre acesta cu atat iti vei da seama ca sti foarte putine lucruri. Nu va lasati descurajati pentru ca poate fi coplesitor, in special pentru bowlerii tineri este mesajul. Cred ca toata lumea are nevoie de ajutor. Daca recunoasteti importanta jocului mental si puteti obtine ajutorul pentru dezvoltarea jocului propriu, acest lucru va va oferi posibilitatea de a va desprinde de grupul jucatorilor buni si va va ajuta sa deveniti un jucator exceptional.