In bowling exista cateva lucruri de baza care va vor ajuta sa invatati mai repede, sau daca jucati de ceva vreme sa ajungeti la un nivel superior! Una peste alta…in timp, fiecare persoana isi va gasi stilul propriu de joc dar… in jurul unei „baze”!
Bowlingul este bazat pe:
– „SIMTURI” –  90% din miscarile corpului se petrec in spatele campului vizual! Ce vedem noi pe pista la o aruncare, este efectul acestor miscari! MEMORAREA SIMTURILOR si SENZATIILOR este mult mai dificila decat MEMORIA VIZUALA! O miscare nesupravegheata de antrenor se va memora gresit si va afecta in timp evolutia jucatorului!
– „MEMORIA MUSCULARA” – Nu ne nastem cu ea… o dobandim pentru fiecare sport in parte!
99% din miscarile facute la bowling nu sunt folosite in viata de zi cu zi! Din acest motiv ele trebuie repetate de sute sau chiar mii de ori pana devin miscari naturale….!!!! Tot ce este natural poate fi repetat!!!!
Lovitura de bowling dureaza intre 2,2 si 3 secunde! In acet interval sute de muschi fac „ceva” ce nu au facut niciodata…. miscari noi intr-o anumita secventa de timp!

 

MOTO: „la fiecare aruncare de bila trebuie sa simt ca fac aceleasi lucruri si am aceleasi senzatii”
Ce vedeti vedea in filtulete….
1. RELEASE – Eliberarea bilei. Degetele raman flexate avand aceeasi presiune pe bila si dupa eliberare (film)
2. FREE SWING – Miscarea libera, naturala a mainii pe langa corp, cu parghie in umar! Singura forta care actioneaza asupra pendularii mainii este gravitatia (nicidecum muschii bratului)! Greutatea bilei va imprima balansul! Inaltimea balansului in fata trebuie sa fie egala cu cea din spate! In timpul balansului (free swing) umarul trebuie sa ramana nemiscat si orientat perpendicular pe pista! Coborarea sau ridicarea lui poate duce la pierderea directiei! (film)
3. WRIST POSITION – Pozitia incheieturii in timpul „free swing-ului” si eliberarii bilei! (film)
Enjoy…

 

4. PRACTICE – Tehnica de antrenament pentru eliberarea corecta a bilei! (film)
5. BALANCE – Se refera la stabilitatea corpului in timpul loviturii. (film)
FOARTE IMPORTANT:
Singurele parti ale corpului activate in timpul unei lovituri sunt:
– PICIOARELE (aduc corpul la linia de fault),
– DEGETELE (inelar si mijlociu) care raman flexate in timpul balansului liber sustinand bila, si dupa eliberare GENERAND ROTATIE!
– INCHEIETURA MAINII (ramane dreapta, vezi film) facand degetul mare sa iasa din gaura inaintea celorlalte 2 degete! O incheietura lasata pe spate va duce la iesirea celor 3 degete (mare, mijlociu si inelar) in acelasi timp…ELIMINAND ROTATIA!
Singura forta exterioara constanta care actioneaza asupra bilei este GRAVITATIA in „free swing”!
6. SECONDARY TIMING – Introducere in conceptul de „TIMING” (coordonarea ultimului pas cu momentul eliberarii bilei) Acest exercitiu este foarte important necesitand multe repetari pana devine miscare naturala! (film)
Enjoy…

7. PUSH AWAY – impingerea bilei inainte care va genera inceperea loviturii!
Inaltimea impingerii bilei inainte, la primul pas, va gestiona inaltimea balansului din timpul executiei! Aceasta la randul ei va gestiona viteza bilei pe pista!!!
Exista 3 pozitii de baza pentru PUSH AWAY: Low, Medium si High! (film)
Aceste exercitii le puteti incerca acasa urmarind acest video! Cand ati inceput sa deprindeti miscarea, incercati sa continuati tinand in mana dreapta o greutate: sticla cu apa 2 L sau o plasa in care sa puneti aceasta greutate!
In a doua jumatate a partii 3, veti putea vedea efectul de „piston” care va va indica momentul plecarii!
Pentru dreptaci…
– Plecare pe 4 pasi!
– Piciorul stang in fata dreptului (varful dreptului la nivelui calcaiului piciorului stang)!
– Genunchii putin flexati, corpul putin aplecat inspre inainte!
– Greutatea corpului pe piciorul drept!
– Bila in mana dreapta la nivelul soldului paralela cu solul, aliniata lateral!
– Mana stanga sustine 80% din greutatea bilei! (Degetele mici de la ambele maini sunt lipite sub bila)! Imagine: In acest moment, mainile sustinand bila arata ca atunci cand va spalati pe fata si adunati apa in palme! Din aceasta pozitie incercati sa va jucati putin cu greutatea bilei lasand-o cand pe stanga cand pe dreapta pana ajungeti sa simtit ce inseamna sa lasati 80% din greutatea bilei pe mana stanga!
Concluzie: Stanga putin incordata (80%) si dreapta, cu degetele in bila, mai relaxata!
– Cotul aproape lipit de sold, bratul in linie cu directia de aruncare!
– Linia umerilor paralela cu solul in pozitie normala!
Start
– Un balans liber inspre inainte, corpul ramane fix!
– Prinderea bilei in pozitie initiala
– Plecare cu piciorul drept : STEP, SHORT, SHORT…BOWL…secventa 4 pasi
Enjoy…

9. 3,4,5,6 STEP – Veti vedea diverse variante de a ajunge la „linia de foult” in 1,2,3,4,5 sau 6 pasi! Indiferent de varianta aleasa sau agreata, ultimul pas din momentul eliberarii bilei, trebuie sa fie la fel la toate! Mai concret… bila ajunge in dreptul piciorului din fata, dupa ce acesta s-a oprit, la aprox la 0.2-0.4 secunde! Daca bila ajunge in acelasi timp cu piciorul din fata sau mult mai tarziu…se intampla alte lucruri care vor afecta acuratetea loviturii si de care vom vorbi ulterior!

10. Stilurile de bowling se vor diferentia in timp pentru fiecare dintre noi …dar…plecand de la BAZA
Enjoy…